Šta je metabolizam?

10.07.2014.

Šta je metabolizam?

Hajde da odmah razjasnimo - šta je tačno metabolizam?! Najjednostavnije rečeno – metabolizam je proces kojim se kalorije iz hrane u našem telu pretvaraju u energiju tj. u “gorivo” i utiče na to kako ćemo to gorivo da trošimo. Metabolizam se sastoji iz anabolizma i katabolizma. Anabolizam predstavlja proces u kojem se energija koristi za izgradnju novih ćelija i tkiva, a katabolizam predstavlja skladištenje energije (u obliku masti) u našem telu radi normalnog funkcionisanja celog organizma. Naša telesna težina može biti predstavljena u obliku formule, da bi bilo jasnije:

Telesna težina = katabolizam - anabolizam

MIT ILI STVARNOST

Dobro poznati medicinski mit je da mršavi ljudi imaju „jak“ ili ubrzan metabolizam, a da deblji ljudi imaju „slab“ ili usporen metabolizam, što baš i nije tačno. Stvarnost je mnogo drugačija. Ne mora da znači da samo mršavi ljudi imaju brz metabolizam. Istrživanja su pokazala da taj „slabiji“ metabolizam u većini slučajeva nije razlog nečije gojaznosti. Metabolizam zavisi od mnogih faktora, za koje možda ne biste nikada ni pretpostavili. Na neke od tih faktora mi možemo da utičemo ali na neke baš i ne, kao što su: starost – jer što smo stariji, više gubimo mišićnu masu, a povećavamo količinu masti. Tako, kada se gube mišići metabolizam se usporava, a činjenica je da se brzina sagorevanja kalorija usporava za pet procenata na svakih deset godina života; pol - muškarci generalno imaju brži metabolizam nego žene, zato što su krupniji i prirodno imaju manje masnoće; hipotireoza -manje aktivna tiroidna žlezda koja usporava metabolizam i neminovno dovodi do gojenja i kod nekoga je ta žlezda aktivnija nego kod ostalih; genetski faktor – neki ljudi jednostavno imaju sreće da im je metabolizam brži, dok drugima nažalost, nije.

METABOLIZAM U “ZIMSKOM SNU”

Glavni problem većine ljudi je “čuveni” usporeni metabolizam. Mnogi ljudi se žale da imaju usporen metabolizam, a u stvari uopšte ne znaju kako on zapravo funkcioniše. Najjednostavnije rečeno, to je brzina kojom telo sagoreva kalorije unesene u organizam. Onda se dešava, da u cilju mršavljenja mnogi preskaču obroke a to je ogromna greška, jer time samo još više usporavaju metabolizam. Kako? Jednostavno, kao i druge životinjske vrste i ljudi imaju nagon za samoodržanje i telo reaguje na “izgladnjivanje" tako što usporava metabolizam kako bi smanjilo potrošnju kalorija i kako bismo mogli duže da preživimo. S druge strane, kada počnemo normalno da se hranimo, metabolizam još neko vreme ostaje usporen, i to je razlog zašto su dijete uglavnom neuspešne i zbog čega kada prestanete sa držanjem dijete za kratko vreme ne samo vratite izgubljene kilograme već i dpdate još nekoliko.

Organizam troši kalorije danonoćno, bez obzira da li se krećete ili odmarate. Energija vam je stalno potrebna, čak i dok spavate. Zato ne smete da propuštate obroke. Što su duži intervali između obroka, to se metabolizam više usporava i “pada u zimski san” Kako da ga probudite? Nema poente da vežbate ako ćete posle toga povećati unos masti. Čovek se ne goji od nedostatka sporta, nego zato što organizam “filuje” sa više kalorija nego što mu je zaista potrebno. Naravno, da možete jesti hranu koju volite ali samo dok je to u određenim količinama i dok je raspoređena u više obroka u toku dana a nikako jedan ili dva.

ZLATNA PRAVILA

San –Kada malo spavamo naš metabolizam usporava svoj rad. Još gore – manjak sna povećava lučenje hormona grelina, koji povećava osećaj gladi. Noću dok spavate, metabolizam je najuposreniji zato je bitno da večernji obrok ne bude obilan.

Više, a manje Čuveno pravilo. Istinito je. Trebalo bi da imate pet do šest obroka dnevno. Češće, a manje obroke. A između tri glavna obroka morate imati užinu u vidu voća ili jogurta.

Trening - Najbolje vreme za vežbanje je onda kada ćete taj fizički napor najbolje podneti. Za većinu ljudi to je jutro. Jutro je vreme kada određeni hormoni dostižu najviši nivo, a na taj se način najbolje podstiče metabolizam. Tako ćete ujutro potrošiti više kalorija nego popodne, kada se nivo hormona smanjuje.

Voda – U svakom telesnom procesu voda ima veliku ulogu. Ako ne unosite dovoljno vode, telo će za 2% sporije sagorevati kalorije a kada popijete pola litre vode metabolizam se ubrzava.

Stres – Nekadadavno, pećinskom čoveku stres je bio koristan. Zašto? Pećinski čovek je bio pod stresom kad je došlo do nestašice hrane. Stres je pokrenuo mehanizam za preživljavanje koji je usporio njegov metabolizam da bi skladištio energiju u obliku sala. Danas nema problema sa nestašicom hrane, međutim stresni mehanizam se nije promenio. Dakle, kad smo pod stresom zbog bilo čega, naš metabolizam se usporava. Zato je korisno da svako sebi nađe nešto što ga opušta i relaksira, neki izduvni ventil. Naučnici su utvrdili da desetominutno smejanje svakog dana može i te kako da potpomogne potrošnju energije, a time i kalorija. A kada je u pitanju trening, o tome i da ne govorimo.

MALE CAKE ZA KOJE MOŽDA NE ZNATE

Osim treninga i pravilne ishrane postoje trikovi koji mogu da vam pomognu u vašoj nameri da ubrzate metabolizam. Mogla bih da nabrajam namirnice koje pomažu ubrzavanju metabolizma, a za koje mnogi ni ne znaju da imaju takav uticaj ali odabrala sam neke najefektnije:

Zeleni čaj - je jedan od najpoznatijih čajeva koji podstiču sagorevanje masnoća i koji ubrzava metabolizam jer sadrži antioksidant i preporučuje se 2 – 3 šolje na dan za odlične rezultate                                     

Kafakofein podiže energiju i stimuliše centralni nervni sistem, osim toga i ubrzava metabolizam. Jedina mana je što je taj efekat kratkoročan a i sa kafom treba imati meru

Ljuti začini – sadrže hemijske supstance koje su odlične za brži metabolizam, ljute papričice npr, sadrže kapsaicin, koji poboljšava prokrvljenost i tako ubrzava metabolizam

Grejpfrut – je takođe, jedan od namirnica koja vam može pomoći u nameri da ubrzate metabolizam, jer sadrži vitamin C i vlakna pa podstiče razlaganje masnoće. Međutim, grejpfrut ubrzava rad srca i osobe sa povećanom srčanom frekvencijom u mirovanju treba oprezno da ga koriste.

Bademi - Sirovi bademi su odlični za zdravlje i uklapaju se u svačiji režim prehrane. Sirovi bademi ubrzavaju rad metabolizma, a istraživanja su pokazala da svakodnevna konzumacija badema mršavljenje ubrzava za čak i do 62%

Cimet – ko voli cimet onda je ovo odličan trik za ubrzavanje metabolizma, jer može da se ubaci u kafu, u kolače, u sokove, u raznorazna jela..ali opet ne treba ni preterivati u tome

Đumbir - Ova biljka snažno deluje na digestivni sistem i u dobroj meri ubrzava metabolizam. Jedan od najstarijih začina koristi se kao sirovina za mnoge preparate za mršavljenje

 „KANCELARIJSKIH 6 KILOGRAMA“

„Ubija me sedenje na poslu.“ – Koliko često čujete ovu rečenicu? Kod velikog broja ljudi rad u kancelariji i konstantno sedenje predstavlja veliki problem. Izraz “kancelarijskih 6 kilograma” se javio jer je danas postalo sasvim normalno da se ljudi pri sedenju u kancelariji ugoje u prvih 3 meseca 6 kilograma. No, to ne znači da ćemo to uzeti kao izgovor i opravdati tih 6 kilograma. Za sve treba naći vremena, pa i za trening posle napornog dana na poslu.

Preterano sedenje, od 8 sati dnevno pospešuje osim gojaznosti i usporenog metabolizma, takođe i dijabetes, moždani udar i neke druge bolesti koje su u medicini poznate pod zajedničkim nazivom „sitting disease" ili bolesti sedenja. Dakle, nema izgovora već izdvojite bar 4 puta nedeljno sat za sebe i za svoje zdravlje.

Da sumiramo…metabolizam i kilaža zavise od mnogih faktora, kako od onih na koje možemo da utičemo tako i od onih na koje ne možemo. Ishrana, trening, odmor itd…sve je bitno u postizanju rezultata. Koliko god da su danas svi u žurbi i imaju manje vremena, trebalo bi naći vreme za sebe, ako ništa drugo bar tih sat vremena. Nemojte biti u grupi onih kojima je sve drugo krivo a moji ništa ne učine za sebe i da promene svoj život. 

Sofija Kocić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam