Moćni đumbir

17.10.2014.

Moćni đumbir

Đumbir je…?

Ako još uvek postoje oni koji ne znaju sve o đumbiru, ovo je pravi momenat da saznaju i da se upoznaju sa ovom sjajnom biljkom. Đumbir je tropska, začinska biljka iz porodice ljiljana i veoma podseća na trsku. Naraste i do 1 metar visine, koren je debljine prsta, mesnat i veoma aromatičan. Aroma korenja je prijatna sa mirisom na limun, a ukus je slatkast, pikantan i svež. Potiče iz jugoistočne Azije, a već dugo ga uzgajaju u Indiji i Kini. Koristi se kao začin, kao lek, kao dodatak jelima, za pivo i likere…

Sušeni đumbir, svez đumbir, crni đumbir

Đumbir se koristi u raznim oblicima – sušeni, svež, isitnjen… Koren đumbira je dostupan i u sirovom obliku, u prahu, ušećeren ili ukiseljen, u obliku sirupa u prodavnicama zdrave hrane i supermarketima. U kineskoj medicini sušeni đumbir je poznat kao Gan-Jiang, a svež koren kao Sheng-Jiang. Svež koren se koristi za pojačanje znojenja i izbacivanje toksičnih materija iz organizma. Sušeni koren, koristi se za stomačne bolesti, dijareju, reumatizam, kašalj itd. Crni đumbir je relativno mala biljka iz porodice đumbira. Raste u predelima severoistočnog Tajlanda. Gornja strana listova je zelene a donja strana crvene boje koji listaju od početka do kraja maja. Cveta u junu nakon olistavanja, a cvetovi su niski i jedva se primećuju ispod listova. Najuspešniji je u borbi protiv patogenih bolesti, kao što su malarija, tuberkuloza i druge bolesti izazvane bakterijama kao i u borbi protiv gljivičnih oboljenja, a od davnina se koristi za regulisanje metabolizma i poboljšanje vitalnosti, fizičke i psihičke kondicije. Veoma je popularna kod tajlandske populacije (naročito muškaraca), a koriste je i Muay Thai borci zbog toga što im pruža dodatnu snagu i energiju.

Đumbir - “univerzalni lek”

Njegova lekovita svojstva su brojna.  Koristi se protiv upala, za obloge protiv otoka, protiv grčeva, za smanjenje bola kod mišićnih i koštanih problema kao što je artritis, kao preventiva protiv prehlade i za smirivanje kašlja, jačanje imuniteta, poboljšava cirkulaciju i sprečava nastajanje ugrušaka krvi, delotvoran je lek protiv migrene i protiv gripa. Đumbir poboljšava pamćenje, deluje kao blagi afrodizijak, smanjuje mučninu u trudnoći bez štetnih efekata, kao i mučninu kod osoba koje teže podnose putovanja. Antiseptik je, pa uništava mikroorganizme, koristi se protiv iscrpljenosti i umora, jer podiže energiju u organizmu.
Đumbir sadrži u sebi materije koje ubrzavaju metabolizam, pomaže razgradnju mesa i mleka u organizmu. On je snažan antioksidans koji pospešuje funkciju jetre i odličan je za detoksikaciju organizma. Đumbir nema nikakvo štetno delovanje, ali se ne preporučuje konzumacija više od 5g dnevno.

Đumbir i suvišni kilogrami

Postoji mnogo načina da se smrša, ali samo neki od njih ne zahtevaju preterano strog režim ishrane i naporne vežbe. Ova biljka može da pomogne da se izgube kilogrami. Đumbir je jedan od najstarijih začina. Koristio se kroz vekove, a danas se pored tradicionalne primene koristi i kao sirovina za mnoge preparate za mršavljenje. Iako je za probavu već dovoljno poznata i priznata uloga ove biljke neobičnog oblika, često se nedovoljno zna da konzumiranjem đumbira može i da se smrša. Koren đumbira ne čini da se direktno smrša, ali posredno deluje. Đumbir pomaže u snižavanju nivoa holesterola, a osim toga razređuje i krv. Takođe stimuliše i pretvaranje holesterola u žučne kiseline, a potpomaže i lučenje žuči. Čim u krvi ima manje holesterola, lakše se mršavi. Što je metabolizam brži, više kalorija se sagori. Đumbir poboljšava pokretljivost želuca, a kada probavni sistem funkcioniše dobro, hrana se slobodno kreće kroz telo, što smanjuje nadutost i zatvor. Najbolji efekat gubitka kilograma postiže se ako se ishrana u kojoj je zastupljen i đumbir kombinuje sa fizičkim aktivnostima. Opšta preporuka je da se do sat vremena posle vežbanja pojede obrok baziran na ugljenim hidratima (uz dodatak đumbira) kojima će se nadomestiti utrošena energija u mišićima i jetri, ali ne i u masnim ćelijama. Đumbir u ovoj kombinaciji može da se popije i kao šejk.

Za kraj

Iz prethodnog teksta možemo zaključiti da je đumbir nezaobilazni deo u vašoj kuhinji i da mora biti deo svakodnevne ishrane, naravno u normalnim količinama. Ni u čemu ne treba preterivati. Nije bitno u kom obliku – kao supa, kao čaj, u kolačima, u hrani, itd…bitno je da Vam đumbir bude bitan i sastavni deo svakog dana. 

Sofija Kocić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam