Koliko treba da vežbate?

23.04.2015.

Koliko treba da vežbate?

Kada govorite o vežbanju i koliko je vežbanja dovoljno, onda je jasno prisutan takozvani Goldilkov princip. Kako odrediti šta je prava mera za vežbanje?

Da pojasnimo. Goldilkov princip je dobro poznat u mnogim naučnim disciplinama kao što su razvojna psihologija, biologija, ekonomija… On se zapravo odnosi na to da nešto mora biti unutar određenih granica kao suprotnost različitim ekstremnim vrednostima. Ovaj princip je nastao iz dečje priče “Tri medveda” u kojoj devojčica koja se zove Goldilk ulazi u kuću u kojoj žive tri medveda. Svaki medved ima svoje sklonosti koje se odnose na hranu i veličinu kreveta. Devojčica uviđa da jedan medved ide u jednu krajnost – vruća hrana ili prevelik krevet, drugi medved ide u suprotnu krajnost – hladna hrana ili mali krevet, čime je određena prava mera koja je sredina između suprotnih ekstrema, a to je upravo ono što voli treći medved. Tako je i sa vežbanjem.

Želim da Vam ukažem na rezultate jedne velike studije koja ukazuje na jasne pokazatelje koliko je vežbanja zaista dovoljno, ali i na to duže i intenzivnije vežbanje nije štetno i može produžiti život. Sadašnje preporuke govore da je prava mera za dužinu vežbanja 75 minuta intenzivnih treninga, odnosno 150 minuta vežbanja srednjeg intenziteta tokom jedne nedelje.

U studiji, koja je objavljena u časopisu JAMA Internal Medicine, analizirani su podaci iz 6 različitih studija. Analizirani su podaci koji se odnose na čak 661.137 ispitanika starosti u proseku 62 godine koji su praćeni narednih 14 godina. Od ovog broja analizirane su i 116.686 smrti ovih ispitanika. Rezultati su pokazali da su osobe koje su vežbale manje od preporučenog minimum imale 20% manji rizik umiranja u odnosu na ispitanike koji nisu imali nikakvu fizičku aktivnost. Oni koji su vežbali više od preporučenog minimuma za do 2 puta imali su 31% manji rizik umiranja, dok su oni koji su vežbali za 2 do 3 puta više od minimuma imali za 37% manji rizik. Zanimljivo je da je rizik od umiranja kod ispitanika koji su vežbali između 3 i 5 puta više od preporučenog minimuma 39% što nije statistički značajna razlika u odnosu na one koji su vežbali za 2 do 3 puta više. Konačno, nije utvrđeno da je vežbanje koje je za 10 i više puta veće od preporučenog minimuma imalo bilo kakve loše posledice po zdravlje tih ispitanika.

Dakle smernice su jasne. Koliko god da vežbate imaćete pozitivan uticaj na Vaše zdravlje. Ukoliko možete, bilo bi korisno da dužina Vašeg vežbanja u toku sedam dana bude najmanje 150 minuta, a ako vežbate duže imaćete samo pozitivan uticaj na Vaše zdravlje. I konačno, za one vežbače koji ne znaju koliko je dosta, bitna je informacija da preterano vežbanje neće ugroziti njihovo zdravlje, ali neće ni uticati na to da imaju značajno manji rizik umiranja u odnosu na one koji vežbaju umerenije. 

Milica Jagodić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam