Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

31.03.2015.

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Riblje ulje se probilo na treće mesto najčešće korišćenih suplemenata u SAD, odmah posle vitamina i minerala. Smatra se da čak 10% svih stanovnika SAD uzima ovaj suplement. Slična situacija je i kod nas. Uzimanje suplemenata je postala svakodnevnica mnogih naših građana, a riblje ulje se sve više koristi.

Međutim, da li od ribljeg ulja, zaista imamo koristi. Većina kliničkih studija, najmanje njih 25, koje su sprovedene u poslednjih 10 godina, osim dve, nisu pokazale da uzimanje ribljeg ulja smanjuje učestalost nastajanja srčanog i moždanog udara kod populacije koja se nalazi u riziku. Ispitanici su po pravilu bili ljudi koji su već doživeli srčani ili moždani udar, odnosno oni koji su imali neki od značajnih faktora rizika za nastajanje ovih oboljenja, kao što je povećan nivo holesterola, hipertenzija ili dijabetes tipa 2.

U teoriji, postoji dovoljno razloga zbog čega riblje ulje pozitivno utiče na naše zdravlje. Većina ovih suplemenata su bogati u dve omega-3 masne kiseline – EPA i DHA – koje dokazano imaju efekat “razređivanja” krvi, nešto slično aspirinu. Omega-3 masne kiseline utiču na smanjenje zapaljenskih reakcija, a neki od ovih suplemenata se koriste kao lekovi za smanjenje visokog nivoa holesterola, kao što su Vascepa, Lovaza…

Međutim, ono što postoji u teoriji nije dokazano kroz rezultate kliničkih studija. Zbog toga se mnogi stručnjaci zalažu za preispitivanje uloge koju riblje ulje ima kao preventive nastajanja bolesti. S druge strane, neki stručnjaci smatraju da su se sve studije ograničavale na ispitanike koji su imali neke faktore rizika, kao i da nisu uzimale u obzir uticaj ovog suplementa na druga stanja i nastajanje drugih oboljenja kao što su rak, Alchajmerova bolest, depresija…

U toku je i velika studija koja se sprovodi na 26.000 ispitanika, i koja je počela pre tri, a završava se sledeće godine, sa ciljem da se pokaže da li riblje ulje ima uticaj na prevenciju nastanka i nekih drugih oboljenja.

Dakle, nema jedinstvenog mišljenja da li je korisno uzimanje ovog, prilično skupog, suplementa. Ono što funkcioniše u teoriji, nažalost nema dokaza da zaista donosi neki benefit u najvećem broju kliničkih studija. Dok ne budemo imali više informacija odluka je na Vama. Možda je bitno da znate da nije dokazano da je uzimanje ribljeg ulja štetno, a da li od njega imamo i neke značajne zdravstvene benefite, ostaje nam da vidimo u budućnosti.    

Milica Jagodić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam