Da li je pliometrijski trening za Vas?

13.06.2014.

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Šta je zapravo pliometrijski trening?

Pilometrija bi se mogla prevesti kao trening skokova i zasniva se na tome da mišić postigne najveću moguću snagu za najkraće vreme. Na taj način se povećava i snaga i brzina. Praktično, ovde se radi o tome da dođe do ekstenzije (istezanja) mišića, a potom njegove kontrakcije u vrlo kratkom vremenu, odnosno na “eksplozivan” način. Ovaj način koriste sportisti, primenjuje se pri treningu nekih borilačkih veština i skakača. Međutim, često se primenjuje i kod sportista rekreativaca. Reč pliometrija potiče od latinskih reči: Ply = povećanje i metric = mera. Pliometrija je naziv za svaki tip treninga u kojem dolazi do ekscentično – koncentričnog rada mišića.

Termin pliometrija je prvi put upotrebljen od strane Fred Vilta, jednog od najboljih američkih atletskih trenera koji je osamdesetih godina prošlog veka posmatrao treninge ruskih sportista koji su ga primenjivali. Njihov sistem treninga razvio je ruski naučnik Juri Verkošanski i on je podrazumevao sokove pri kojima je vreme doskoka i ponovnog skoka vrlo kratko, između 0,1 i 0,2 sekunde. To bi se smatralo pravom pilometrijom.

U svetu vežbanja sportista rekreativaca, u koji mi spadamo, pliometrijom se podrazumevaju skokovi koji nisu maksimalne snage i kod kojih je vreme doskoka i skoka znatno duže. Često se, istina pogrešno, svi skokovi smatraju pliometrijom.

Pliometrijski trening ne biste trebali da izvodite sami. On uključuje rizik od povređivanja i smeju ga raditi samo vežbači koji su u dobroj formi i pod nadzorom trenera. Smatra se da minimum fizičke spremnosti mora biti mogućnost vežbača da uradi 50 čučenjeva sa najmanje 60% svoje težine, a vrlo su važni i fleksibilnost i propriocepcija.

Konačno, zašto biste uopšte radili pliometrijski trening?

Istraživanje koje je pre mesec dana objavljeno u časopisu Journal of Strength and Conditioning Research pokazuju da pliometrijski trening, kod ispitanika koji su u periodu od 8 nedelja imali jedan pliometrijski trening nedeljno, ima značajan efekat na povećanje sportske sposobnosti u odnosu na ispitanike iz kontrolne grupe. Istraživači su posebno naglasili značaj pliometrijskog treninga u slučajevima kada nemate dovoljno vremena za trening posebno zbog njegovog intenziteta.

I ostala istraživanja su nedvosmisleno potvrdila da pliometrijski trening značajno utiče na smanjenje vremena doskoka i ponovnog skoka, na smanjenje sile doskoka i povećanje visine skoka. Ne treba ni zanemariti činjenicu pozitivnog uticaja ove vrste treninga na povećanje gustine Vaših kostiju i njihovu veću otpornost. Uz to, radi se o jednom od najintenzivnijih treninga koji možete raditi i na kome ćete “topiti” kalorije, te je sigurno pliometrijski trening za Vas vrlo koristan.

Ali na kraju još jednom da nagasimo, samo uz prisustvo trenera.

Aleksandar Milosavljević

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam