Da li je mleko zdravo?

04.11.2014.

Da li je mleko zdravo?

Za većinu nas mleko je sinonim zdravlja i često ga smatramo najboljom hranom. Ono to svakako jeste, zbog nutritivnih vrednosti, sastava i pre svega kalcijuma koji je izuzetno važan za naše kosti uz dovoljno prisustvo vitamina D.

Nova studija koju su istraživači sa švedskog Uppsala univerziteta objavili u jednom od najprestižnijih medicinskih časopisa – British Medical Journal sugeriše da veća konzumacija mleka može da se dovede u vezu sa većom smrtnošću i češćim prelomima kostiju kod žena, odnosno sa većom smrtnošću kod muškaraca.

Studija ukazuje na to da su žene koje su pile tri ili više čaša mleka dnevno imale veću učestalost preloma kostiju i veću smrtnost. Muškarci koji su pili više od tri čaše mleka dnevno imali su blago povišen rizik od smrti (pre svega kardiovaskularnog uzroka) u odnosu na muškarce koji su pili jednu čašu mleka dnevno.

Tim istraživača sa ovog univerziteta je analizirao i nivo bioloških stres markera (oksidativni stres) i utvrdili su da su i oni u vezi sa sa povećanim unosom mleka.

Ono što je jako zanimljivo jeste da ova studija zvuči paradoksalno. Unosite više mleka koje je bogato kalcijumom koji je najvažniji gradivni element kostiju i kao posledicu imate veću mogućnost preloma. Ono što je još zanimljivije jeste da u okviru iste ove studije nije pronađena povezanost veće mogućnosti preloma kostiju i smrtnosti kada su ispitanici unosili mlečne prerađevine, kao što su sir, jogurt… Čak je utvrđeno da konzumiranje ovih proizvoda smanjuje mogućnost preloma i smrtnost za 10 do 15%.

Švedski istraživači smatraju da je moguće da šećer D – galaktoza koja je sastavni deo mleka može da bude odgovoran za ove nalaze. Utvrđeno je da D – galaktoza uzrokuje starenje kod životinja i povezana je sa oksidativim stresom i zapaljenjima. Kod fermentisanih mlečnih proizvoda kao što je sir, nivo D – galaktoze je znatno niži nego u mleku.

U svakom slučaju, nova istraživanja su neophodna kako bismo došli do konačnog odgovora.

Međutim, i ova studija, kao i podatak da 64% odraslog stanovništva ne može da vari laktozu, mlečni šećer, baca novo svetlo na korišćenje mleka. Dok se njegov značaj u ishrani dece ne dovodi u pitanje, pitanje korišćenje mleka i njegove količine kod odraslih ostaje otvoreno.

Do novih studija koje će dati konačan odgovor na neka od ovih pitanja, možda da se vratimo na osnovu svega što radimo – umerenost!  

Milica Jagodić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam