Crna čokolada - pravi izbor

09.11.2014.

Crna čokolada - pravi izbor

Da se upoznamo... moje ime je čokolada

Čokolada je poslastica koja se dobija mešanjem kakao mase sa većom ili manjom količinom šećera. Naziv “čokolada” potiče od reči „czoko-latl“ – kakaovo piće. Kakao potiče iz tropskih nizija u Južnoj Americi, a gaji se poslednja 3 milenijuma u Centralnoj Americi i Meksiku. Tip čokolade zavisi od mešavine kakaa, od metode prženja kakao-zrna i količinskog odnosa kakao-maslaca, bezmasnog kakao-praha i šećera. Što se tiče oblika čokolade mogu biti u tablama, štanglicama i drugim oblicima, aromatizovane vanilom, cimetom, karanfilićem, bademom, karamelom, voćem i tako dalje. Postoje tri vrste čokolade – crna, bela i mlečna, od kojih je najzdravija crna čokolada, kojoj ćemo se u daljem tekstu posvetiti malo više.

Crna čokolada i zdravlje

Da li osećate grižu savesti kada jedete čokoladu? Ne morate! Drevne Maje su je smatrali hranom bogova…i bili su u pravu. Čokolada je zaista dobra za zdravlje. Naravno, to se odnosi na crnu čokoladu. Što je tamnija to je zdravija. Evo i nekoliko stvari u kojima crna čokolada igra glavnu ulogu:

-   Zdravlje srca – crna čokolada štiti srce i kardiovaskularni sistem. Klinička istraživanja su pokazala da nekoliko kockica čokolade smanjuje krvni pritisak, poboljšava krvotok, sprečava stvaranje ugrušaka i smanjuje količinu holesterola.

-   Antidepresiv – ova poslastica sadrži serotonin, koji deluje protiv depresije, i endorfin koji pruža osećaj zadovljstva.

-   Riznica antioksidanata – čokolada i kakao bogati su antioksidantima, koji štite naš organizam od prevremenog starenja i raznih bolesti.

-   Regulacija šećera u krvi – bez obzira što je slatka, crna čokolada ima nizak glikemijski indeks. Konzumiranje tamne čokolade ne podiže nivo šećera u krvi, što je sjajna vest za dijabetičare.

-   Minerali – čokolada sadrži veliki broj vitamina i minerala, kao što su bakar, magnezijm, kalcijum, kalijum i gvožđe.

Mitovi o čokoladi

1.     Čokolada sadrži puno kofeina- nije istina, baš naprotiv, sadrži male količine

2.     Čokolada uzrokuje akne - nije istina, istraživanja su pokazala da ne postoji nikakva povezanost između akni i konzumiranja čokolade

3.     Čokolada uzrokuje karijes - nije istina, naučnici se sve više slažu sa tim da nije samo šećer kriv za karijes, nego i sva ostala hrana.

4.     Alergičnost na čokoladu- nije istina, većina ljudi je alergična na mleko, jaja, orašasto voće koje može sadržati čokolada, a ne na samu čokoladu.

Samo za čokoholičare

Sve brojnija naučna istraživanja potvrđuju da ova slatka poslastica može blagotvorno da deluje na naše zdravlje i izgled. Ipak, stručnjaci naglašavaju da se to ne odnosi na sve vrste čokolade, već samo na crnu (sa najvećim procentom kakaoa). Da bi čokolada čokolada bila zdrava, mora biti crna i mora se uzimati u malim količinama. “ Čokolada koju treba da jedete treba da bude crna čokolada sa  minimum 60% kakaa,” kaže Francisko Vilareal, doktor medicinskih nauka i profesor na Univerzitetu Kalifornije, San Dijego.

Crna čokolada sadrži 520 kcal/100g. Zbog toga se ne sme jesti u većim količinama, koliko god da je zdrava. Kao i u svemu, u prehrani je potreban balans. Jesti crnu čokoladu je dobro, ali nije dobro ako je jedete previše. Nekoliko kockica dnevno je sasvim dovoljno kako bi ona pozitivno uticala na Vaše zdravlje.

Crna čokolada - eliksir lepote!

Rešava problem sa suvom kožom

Gvožđe, kalcijum, vitamini A, B1, C, D i E samo su neke od hranljivih materija koje se nalaze u crnoj čokoladi. Umesto još jedne šoljice kafe ili čaja, bolje je da popijete šolju kakaoa koje će duboko hidrirati vašu kožu i vratiti joj izgubljenu blistavost.  Mrtve ćelije kože lako možete ukloniti čokoladnim pilingom koji se lako pravi i kod kuće. Pomešajte maslinovo ulje, smeđi šećer, kakao u prahu i vanilu. 

Štiti od štetnih UV zraka

Flavonoidi koji se nalaze u tamnoj čokoladi, dokazano pomažu koži da se zaštititi od opekotina od sunca, crvenila i drugih znakova oštećenja UV zracima. Kada se direktno nanosi na kožu, tamna čokolada ima sposobnost obnavljanja i hidratacije delova kože koji su bili izloženi suncu. Međutim, ako ste krenuli da zimovanje ili možda planirate da pobegnete u hladnije krajeve, svakako je i dalje poželjno nanositi i kremu za sunčanje sa visokim zaštitnim faktorom.

Briše bore i borice 

Nakon što pojedete komadić crne čokolade, sve nepravilnosti na koži se automatski smiruju i ona postaje glatka. Osim toga, svima je poznato kako stres loše utiče na kožu, a upravo kakao pomaže da se u našem organizmu smanji lučenje hormona stresa. To znači da se manje kolagena nakuplja na koži, a samim time stvaraće se i manje bora. 

Podstiče rast kose 

Bakar, cink i gvožđe, minerali su koji podstiču obnavljanje ćelija i omogućavaju rast kose, a upravo je tamna čokolada prepuna tih sastojaka. Jedenje čokolade svaki dan povećaće protok kiseonika i krvi u koži glave, a vaša kosa će  biti zdrava i jaka. 

A bela i mlečna čokolada?

Ako više volite mlečnu čokoladu, možda će vas razočarati činjenica da ništa od navedenog ne vredi za mlečnu čokoladu. Ona je poput neke „razblažene“ varijante, čije su sve dobre vrednosti stavljene po strani nauštrb dobrog ukusa. Sadržaj kakao delova je i po 3 puta manji, dok dodato mleko sadrži zasićene masnoće koja ipovećava nivo holesterola. Druga činjenica je da mlečna čokolada sadrži više šećera od crne, koji posledično podiže apetit, dok kod crne nema takav učinak. Kada jedete slatko, količina šećera u krvi se diže naglo, a onda brzo i pada, pa smo brže gladni i jedemo više.

Bela čokolada se i ne može nazvati čokoladom. To je proizvod baziran na šećeru i masnoći (bez obzira da li se radi o kakao puteru ili ulju) i nema kakaoa. Ako crna čokolada pozitivne efekte duguje velikom sadržaju kakao delova, onda je kod bele takav efekat ravan nuli.

Čokolada u brojkama

Hranljivi sastav čokolade varira u zavisnosti od vrste, kao i od toga da li ona ima ostale sastojke, kao što su suvo voće, lešnik, karamel ili drugo punjenje.

Sto grama crne čokolade može da sadrži:

  • 86% kakao mase – 567 kalorija, 9,7 grama proteina, 19 grama ugljenih hidrata, 50,2 grama masti.
  • 70% kakao mase – 561 kalorija, 8 grama proteina, 31 gram ugljenih hidrata, 45 grama masti.
  • 64% kakao mase – 521 kalorija, 8 grama proteina, 39 grama ugljenih hidrata, 37 grama masti.

Sto grama mlečne čokolade sadrži:

  • 567 kalorija, 6,7 grama proteina, 51 gram ugljenih hidrata, 37,3 grama masti.

Sto grama bele čokolade sadrži:

  • 543 kalorija, 8 grama proteina, 58,3 grama ugljenih hidrata, 30,9 grama masti.

Dakle izbor je lak. Ako volite čokoladu odaberite crnu. Ali nemojte da zaboravite da stanete posle nekoliko kockica - što je ipak najteže.

Sofija Kocić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam