Cimet - čuveni "zimski" začin

25.10.2014.

Cimet - čuveni

Istorija

Cimet je jedan od najstarijih i najaromatičnijih začina koji se zbog svojih svojstava u prošlosti koristio i kao lek i možemo ga naći u svakoj kuhinji. Spominje se čak dve hiljade godina pre nove ere, ali i u Bibliji, dok se u azijskim kulturama hiljadama godina koristi i u medicinske svrhe. Prva beleška o cimetu dolazi iz stare Kine. Prema kineskom predanju, cimet je u ishrani koristio Peng Zua, za koga se veruje da je živeo 888 godina. Od cimeta se navodno pravilo vino čija je samo jedna kap davala telu boju zlata. Sam začin je njegova kora, oljuštena s tankih grančica. Spoljna kora se oljušti i baca, a unutrašnja se uvije u štapiće koji su prečnika oko 2,5 cm.

Vrste cimeta

Cimet potiče sa Šri Lanke, ali se danas uzgaja u većini toplih i vlažnih tropskih krajeva. Poput ostalih začina i cimet ima dugu i uzbudljivu istoriju. Miris mu je fin i sladak, a ukus topao, ljutkast i pomalo opor. Zbog svojih učinaka upotrebljavao se u kulinarstvu i medicini, a oduvek je bio i nezaobilazni sastojak mirisnih kompozicija. Njegova primena je i danas raznolika i vrlo raširena. U raznim oblicima dodaje se hrani kao začin ili aroma, a kozmetičkim proizvodima kao biološki aktivni sastojak ili kao sastojak mirisa.

Postoji između mnogo vrsta cimeta, ali su dve glavne: cejlonski cimet (Cinnamomum zeylanicum) i kasija (Cinnamomum cassia). Kasija je vrsta koja se najčešće nalazi na našem tržištu, oštre, peckave arome i snažnog mirisa. Za dobijanje kasije seku se cele grane i mala stabla, što štapićima daje grublju i gušću teksturu. Međutim, smatra se da je pravi cimet cejlonski, koji je svetlije boje, neobično sladak i nežne, tople i prijatne arome, izrazitog mirisa i finije usitnjen. Poreklom je sa Šri Lanke iako se danas gaji u većini toplih i vlažnih tropskih krajeva

Lekovita svojstva cimeta

Zbog lekovitih sastojaka ovom biljkom se ozbiljno bavi i zvanična medicina. Uzimanjem samo pola kašičice cimeta dnevno dijabetičari mogu u znatnoj meri da smanje nivo šećera u krvi, jer njegovi sastojci iz kompleksa katehina i epikatehina aktiviraju insulin i sa njim zajednički deluju, tvrde američki stručnjaci sa Harvarda. Eksperimentalno je dokazano da cimet snižava i nivo masti i lošeg holesterola, ima fungicidno dejstvo, odnosno uništava gljivice i sprečava njihov rast. U cimetu ima i salicilata koji snižavaju temperaturu i deluju protivupalno. Nedavna istraživanja pokazala su da cimet može da se koristi i kao alternativa tradicionalnim konzervansima hrane, jer njegova esencijalna ulja poseduju i antimikrobno delovanje. 

Uz to, predivan miris ovog začina podsticajno deluje na rad mozga, pri čemu žvakanje žvakaće gume od cimeta naročito poboljšava pažnju, radnu memoriju i vizuelni doživljaj. 
Cimet je pun mangana, gvožđa, kalcijuma, bakra i cinka, uglavnom nedostajućih minerala u većini namirnica. Od vitamina sadrži vitamin C, K, pirodoksin B6 i B2. Imajući sve ovo na umu, stručnjaci preporučuju da se ovaj začin dodaje različitim namirnicama koje se koriste u svakodnevnoj upotrebi, kao što je kafa, voćni sokovi, žitarice, tost.

Nije ni svaki cimet zdrav!

Problem je u tome što nije svaki cimet lekovit. Pravi cimet se dobija samo iz vrste Cinnamomum zeylanicum Nees, a vrlo sličan sastav i miris pravog cimeta ima kasija (kineski cimet) koja se proizvodi od Cinnamomum cassia Blume. Ove dve vrste cimeta su najzastupljenije u kulinarstvu, ali potrošač, nažalost, najčešće nije u mogućnosti da dobije proizvod za koji će pouzdano znati kojoj vrsti pripada, a u većini se slučajeva pod nazivom cimeta, prodaje kasija.

Najvažnija razlika u sastavu ove dve vrsta cimeta sa zdravstvenog gledišta je mnogo veći udio kumarina, a ima štetno delovanje na zdravlje. Naučna istraživanja su pokazala da male doze kumarina mogu značajno oštetiti jetru i bubrege,.

Kumarin se nekada dodavao raznim proizvodima zbog slatko-svežeg mirisa koji podseća na vanilu. Međutim, zbog moguće opasnosti po zdravlje kumarin je i u hrani zakonski ograničen. Njegova koncentracija u prehrambenim proizvodima, ograničena je na maksimalnih 2 mg/kg. Zbog toga treba biti oprezan sa konzumacijom većih količina cimeta jer eterično ulje kineskog cimeta sadrži čak 5% kumarina, a eterično ulje pravog cimeta samo 0.45%!

Za kraj…

Cimet se na tržištu može naći mleven, i u štapićima. Koji ćete koristiti, zavisi od toga za šta ga koristite, i koja vam količina treba. Mleveni stajanjem gubi aromu, dok cimet u štapićima može stajati i duže od godinu dana.

Dakle, cimet je pravi izbor za Vas, ali kao i u svemu ostalom, nemojte preterivati ni sa ovim začinom.

Sofija Kocić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam