Banana - rajsko voće

07.07.2014.

Banana - rajsko voće

Zašto je baš banana “rajsko voće”? Odgovor na ovo pitanje naći ćete u tekstu koji sledi. Poreklo ovog slatkastog, žutog voća je Indija. Arapski i grčki pisci su je nazivali “rajskim voćem”, a veruje se da je prvi Evropljanin koji je probao banane bio Aleksandar Veliki. Svoje ime banana je dobila od čuvenih arapskih trgovaca, jer je ona u to vreme bila mnogo manja veličine ljudskog prsta, a kako se na arapskom prst kaže „banan“ odatle je i nastao ovaj zanimljiv naziv. Zanimljivo je i to, da u Nemačkoj postoji i muzej banana.  Banana je najviša zeljasta biljka na svetu i postoji mnogo vrsta banana. Najomiljenije su čuvene žute banane koje svi znamo. Postoje i egzotične-baby banane, zatim zelene guinea banane koje se koriste kao i krompir, manzano banane koje su kratke i deblje i kada sazru su crne boje, a imaju ukus kao mešavina banane, jagode i jabuke i mnoge druge vrste. Banana sadrži tri vrste šećera – saharozu, fruktozu i glukozu, i veliki broj vlakana. Takođe, sadrži kalijum, karoten, vitamin B, pektin i jabučnu kiselinu. Kada biste se pukim slučajem našli na pustom ostrvu, ništa drugo Vam ne bi trebalo da preživite osim vode i drveta banane.

Zelene banane – zrele banane – prezrele banane

Ne možemo reći kada je najzdravije jesti banane jer svaki stadijum njihovog sazrevanja ima svoje prednosti. Počećemo od stadijuma kada su još uvek zelene…Što je banana manje zrela, to je skrob koji ona sadrži teže svarljiv, pa ga telo sporije apsorbuje. To znači da veća količina nesvarenog skroba prolazi kroz digestivni trakt, i što je banana zelenija to je i unos kalorija manji. Nezrela banana sadrži između 17% i 19% skroba i samo oko 2% - 5% spomenutih šećera, ali u zreloj banani skrob se smanjuje na oko 1% - 4% njenog sadržaja, a sadržaj šećera se poveća i do 17% - 18%. To naravno ne znači da su zrele banana manje zdrave. Kako banana postaje zrelija i intenzivnije žuta, količina antioksidanata se povećava. Oni služe da zaštite ljudsko telo od kancerogenih i srčanih oboljenja i zbog toga je dobro jesti ih i preventive radi. Prema naučnom istraživanju koje je sprovedeno u Japanu, banane čija je kora žuta a sa crnim tufnama po sebi proizvode supstancu TNF, što je skraćenica od "Tumor Necrosis Factor". Ova supstanca se bori protiv rasta abnormalnih ćelija. Što su tamnije tufne na kori banane, ona u sebi skriva snažnije oružje za jačanje imuniteta. Dakle što je banana više pocrnela, to je snažnija u borbi protiv ćelija kancera. Prezrela banana sadrži čak osam puta više zdravih supstanci, tačnije mnogo je efikasnija u osnaživanju sposobnosti belih krvnih zrnaca, nego što je to zelenkasno žuti, još uvek nezreli plod banane.

Sušene banane

Nutricionisti stoje iza toga da je sušeno voće prepuno hraniljivih sastojaka, kao što su vitamini, minerali i vlakna. Sušene banane prvenstveno mogu da posluže kao zamena za slatkiše, jer su savršene za stresne situacije. Sa druge strane sadrže tri puta više ugljenih hidrata nego sveže banane, tako da se može reći da su sušene banane prave „energetske bombice“. A takođe, sadrže i tri puta više kalijuma nego sveže banane pa su pogodne za osobe sa visokim krvnim pritiskom. Dakle, redovnim konzumiranjem sušenog voća sprečićete konzumiranje nezdravih namirnica, a istovremeno ćete poboljšati svoje zdravlje.

Banana tokom treninga

Svi se sećamo crtanog filma Bananem, jel da? Dečaka koji kada pojede bananu dobije natprirodne moći? To Vam dovoljno govori. Zašto pre treninga pojesti bananu? Svi koji prate tenis znaju da Novak Đoković pre meča i na pauzama jede banane. Ne jede ih on samo zato što su mu možda ukusne, već zbog drugih razloga. Kao što je već bilo reči, banane sadrže veliku količinu kalijuma, koji je od vitalne važnosti za kontrakciju mišića. Za vreme treninga može doći do gubitka kalijuma iz tela što može izazvati telesnu slabost, umor, razdražljivost pa i srčane tegobe. Zato je tu banana, da tu količinu kalijuma u toku i nakon treninga održi na normalnom nivou.Naučno je dokazano da konzumacija dve banane daje dovoljno energije za naporan 90-minutni trening.

Banane – kućna apoteka

Već sam spomenula neke razloge zašto je banana toliko “moćno” voće…ali ako stavimo sa strane te “sportske” prednosti, bitno je da spomene i ove druge prednosti, sa “zdravstvene” strane. Za bananu se može bez sumnje reći da je lek za mnoge bolesti. Ako je na primer, uporedimo sa jabukom, banana ima 4 puta više belančevina, 2 puta više ugljenih hidrata, 3 puta više fosfora i 5 puta više vitamina A. No, naravno, to ne znači da jabuka nije zdrava. Najveći procenat banane čini voda, i to 70 posto, tako da pomaže i da se unese dovoljna količina vode u organizam u toku dana. Banana štiti sluzokožu želudca. Smanjuju otoke, štite od dijabetesa tipa II, pomažu prilikom gubitka težine, jačaju nervni sistem i pomažu u proizvodnji belih krvnih zrnaca. Podstiču izbacivanje toksina i teških metala iz tela. Za sve osobe koje imaju problem sa nesanicom, ovo voće je odlično rešenje, jer deluje umirujuće. Ovo su samo neke činjenice zbog kojih bi trebalo da uvrstite bananu u Vašu ishranu.

Banane za “good mood”

“Jedna banana dnevno čini nas zdravima. Ali i sretnijima i lepšima.”

Po mom mišljenju, jedan od najbitnijih razloga zašto su banane deo moje ishrane jeste taj da, verovali ili ne, one podižu naše raspoloženje! Kako? Tako što banane u sebi sadrže jednu vrstu belančevine koja se zove triptofan, koja se u organizmu pretvara u hormon sreće – seratonin! Serotonin je hormon koji je odgovoran za to da se osećamo opušteno, optimistično, srećno, spokojno. Manjak serotonina može dovesti do nemira, zabrinutosti, potištenosti i tuge.

Zbog svega ovoga banana je pravi izbor za Vas!

Sofija Kocić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam