BALANS UZ DODIR

04.10.2016.

BALANS UZ DODIR

Ova serija članaka će biti informativnog karaktera namenjena širokoj populaciji, zasnovana na naučno proverenim i opravdanim činjenicama.

Savremeni način života, što većina čitalaca oseća na svojoj koži, nameće takav ritam za koji čovek nije prirodno dizajniran. Očekivanja od ljudskog tela na dnevnoj bazi daleko prevazilaze njegovu mogućnost oporavka. Samo noć, kao period gde procesi regeneracije uspostavljaju balans, homeostazu svih procesa ne bi li čovek započeo sledeći dan popunjenih baterija više nije dovoljna. Takav ubrzan ciklus života na duže staze neumitno oštećuje zdravlje i smanjuje radni kapacitet.

Neprirodna količina stresa koja se taloži u telu svakoga dana traži način eliminacije iz tela i tu kao jedna od najkvalitetnijih mogućnosti jeste stručno vođena fizička aktivnost, individualno dozirana, tako da taj višak stresa nađe svoj izlaz, kako bi se telu omogućio optimalan oporavak. Trening kao takav, utiče na sve fiziološke procese u organizmu, neophodne za optimalno funkcionisanje. Kao drugi kvalitetan način za efikasnu eliminaciju stresa i ubrzavanje procesa oporavka jeste masaža.


Iako subjektivni osećaj klijenta koji je podvrgnut terapiji masaže svakako ne bi trebalo zanemariti, jer je on vrlo bitan pokazatelj efekata različitih vrsta tretmana, uključujući i masažu, ovaj tekst ima cilj da obradi naučne radove koji su u svojoj metodologiji pored psiholoških upitnika (nivoi stresa, anksioznosti i drugih psiholoških stanja), koristili i egzaktne, adekvatne biohemijske (nivoi kortizola, serotonina, dopamina, mlečna kiseline) i fiziološke medicinske parametre (EKG, EEG, krvni pritisak, viskoznost krvi, cirkulacija),  kako bi se utvrdili objektivni efekti masaže i izbegao eventualni placebo efekat koji je uvek nezaobilazan faktor u analizi ovakvog tipa istraživanja.

Učinak masaže od strane iskusnog terapeuta (smanjenje bola i osećaja upale mišića, povećanje mobilnosti zglobova, osećanje relaksacije, smanjenje stresa, povećanje kvaliteta sna, lokalni i opšti oporavak organizma) doprinosi poboljšanju sveukupne kliničke slike. (Jacobs, 1960; Adams&White, 2010; Hernandez-Reif, 2001; Weerapong i Kolt, 2005; Guzman, 2007; Vliet Vlieland, 2009)

Diego i sar. (2004) u svom istraživanju zaključuju da važnost intenziteta pritiska koji se primenjuje u toku masaže ima najdirektniji uticaj na parametre EEG-a i EKG-a koji služe kao indikatori nivoa anksioznosti i stresa. Ovi nalazi upućuju da je stručnost terapeuta koji određuje intenzitet pritiska od velikog značaja za efekte ove vrste terapije. 

U narednom istraživanju Field i sar. (2005), prate biohemijske pokazatelje snižavanja nivoa stresa (nivo hormona kortizola) i pozitivne stimulativne efekte opšte dobrobiti organizma (serotonin i dopamin) tokom različitih akutnih i hroničnih medicinskih stanja stresa (depresija, auto-imune bolesti, hronični bol, trudnoća, stres na poslu i dr.). Nalazi su pokazali prosečno smanjenje nivoa kortizola (31 %) i povećanje serotonina (28 %) i dopamina (31 %) nakon terapije masažom.

Poboljšanjem periferne cirkulacije krvi i bržim uklanjanjem produkata mišićnog metabolizma (mlečne kiseline), masaža utiče na smanjenje viskoznosti krvi, merene smanjenjem hematokrita, što sve zajedno olakšava rad kardiovaskularnog sistema, smanjujući otpor kretanju krvi kroz krvne sudove (Bale&James, 1991; Ernst i sar, 1987).

Pored efekata poboljšanja u procesu oporavka i ostvarenja trenutnog osećanja opuštanja, manje je poznato da masaža može da utiče na poboljšanje kognitivnih funkcija. U istraživanju Field i sar. (1996), eksperimentalna grupa koja je bila podvrgnuta tretmanu masaže pokazala je bolje rezultate u sposobnosti osnovnih matematičkih proračuna, kao i sniženje nivoa stresa na poslu (Job Stress and Chronic POMS Depression Scales).

Dometi masaže se ne završavaju sa navedenim egzaktnim poboljšanjima nivoa hormona i regeneracije mišićnih vlakana, već istraživanja sugerišu da pozitivni efekti idu čak do smanjenja simptoma dijabetesa (nivo šećera u krvi, dijabetičarska neuropatija) (Ezzo i sar, 2001). 

Iz navedenog se slobodno može zaključiti da kvalitetna, stručna masaža, kao dodatak profesionalno vođenom i praćenom trenažnom procesu u mnogome poboljšava kvalitet života, delujući na očuvanje zdravlja i vitalnih funkcija koji su preduslov za harmoničan, izbalansiran život.




 

Reference: 

  1. Adams, M. H. A., & White, M. S. (2010). The effects of massage therapy on pain management in the acute care setting. International Journal of Therapeutic Massage & Bodywork: Research, Education, & Practice, 3(1), 4-11.
  2. Bale, P., & James, H. (1991). Massage, warmdown and rest as recuperative measures after short term intense exercise. Physiotherapy in Sport, 13(2), 4-7.
  3. Diego, M. A., Field, T., Sanders, C., & Hernandez-Reif, M. (2004). Massage therapy of moderate and light pressure and vibrator effects on EEG and heart rate. International Journal of Neuroscience, 114(1), 31-44.
  4. Ernst, E., Matrai, A., Magyarosy, I., Liebermeister, R. G. A., Eck, M., & Breu, M. C. (1987). Massage causes changes in blood fluidity. Physiotherapy, 73(1), 43-5.
  5. Ezzo, J., Donner, T., Nickols, D., & Cox, M. (2001). Is massage useful in the management of diabetes? A systematic review. Diabetes Spectrum, 14(4), 218-224.
  6. Field, T., Hernandez-Reif, M., Diego, M., Schanberg, S., & Kuhn, C. (2005). Cortisol decreases and serotonin and dopamine increase following massage therapy. International Journal of Neuroscience, 115(10), 1397-1413.
  7. Field, T., Ironson, G., Scafidi, F., Nawrocki, T., Goncalves, A., Burman, I., ... & Kuhn, C. (1996). Massage therapy reduces anxiety and enhances EEG pattern of alertness and math computations. International Journal of Neuroscience, 86(3-4), 197-205.
  8. Guzman, J. (2007). Rehabilitation of patients with rheumatic diseases. Physical Medicine and Rehabilitation. Third edition ed. Philadelphia: Saunders, 769-92.
  9. Hernandez-Reif, M., Field, T., Krasnegor, J., & Theakston, H. (2001). Lower back pain is reduced and range of motion increased after massage therapy. International Journal of Neuroscience, 106(3-4), 131-145.
  10. Jacobs, M. (1960). Massage for the relief of pain: anatomical and physiological considerations. The Physical therapy review, 40, 93.
  11. Vliet Vlieland, T. P. M., Van den Ende, C. H. M., & Pinheiro, J. P. (2009). Principles of rehabilitation in rheumatic diseases. EULAR Compendium on Rheumatic Diseases. London: BMJ Publising Group Ltd, 590-600.
  12. Weerapong, P., & Kolt, G. S. (2005). The mechanisms of massage and effects on performance, muscle recovery and injury prevention. Sports medicine, 35(3), 235-256.

ACADEMIC TEAM: Slobodan Đedović, Miloš Dakić, Saša Đurić

Rešenje za beskonačne dijete?

Šta ako ste napravili pauzu u treniranju?

Daje ti krila – priča o energetskim pićima

Koliko fizička aktivnost, zaista, pomaže da smršate?

Koliko treba da vežbate?

Da li su Vam potrebni proteini iz mesa?

Da li je potrebno da uzimate omega-3 masne kiseline?

Momci, žao mi je, žene su ipak bolji trkači!

Kako ćete izgledati posle četrdesete?

Spora ili brza muzika za trening?

Koliko je spavanje važno za Vaš trening?

Da li je više - bolje?

Da li Vam ibuprofen stvarno pomaže?

Efikasan trening u “starijem dobu”

Koliko prekomerna težina utiče na Vaše zdravlje?

Vežbanje i Vaše srce!

Zato što volim!

Upala mišića

Njegovo veličanstvo - beli čaj!

Weider-ov split sistem treninga

Crna čokolada - pravi izbor

Da li je mleko zdravo?

Da li je doručak zaista toliko važan?

Cimet - čuveni "zimski" začin

Koje je Vaše opravdanje?

Maraton - obavezna stavka Vašeg “bucket list”

Moćni đumbir

Kako vežbanje utiče na depresiju?

Vežbanje posle 40. godine

Vežbajte sa svojom težinom!

Gazirana pića bez šećera – dobar izbor?

Možete li da solite hranu koliko želite?

Koja je dijeta efikasnija?

Kako da se ne ugojite kada ste povređeni?

Kada se nađete u dilemi!

Koliko stvarno vežbamo?

Sasi voda

Kako sprečiti povrede tokom vežbanja?

Pravilna, zdrava ishrana i kvalitetan trening

Koja je Vaša omiljena muzika za trening?

Sedenje na poslu - loša vest!

Proteini i vežbanje

Da li je vreme da se odreknete loših navika?

Šta je metabolizam?

Banana - rajsko voće

Masaža nakon treninga - da ili ne?

Trening i san

Zbog čega je istezanje važno?

Odaberite svoju zonu vežbanja

Ovsena kaša za dobro jutro

Body Balance - ljubav na prvi pogled

Individualni trening

Da li je pliometrijski trening za Vas?

Zašto vežbati?

Vežbanje na visokim temperaturama

Značaj sporta za razvoj deteta

Aerobni trening - kada i zašto?

Kako da budete fit

Kako vežbanje utiče na Vaš metabolizam